Rope Jumping Kienova houpačka Slaňování Slackline Klusking Volné Potápění Běhání | ||||
Off-limits.cz Extrémní sporty plné adrenalinu Věř si a dokážeš vše! |
||||
"Smrti se nebojím - Když jsem tu já, není tu smrt, když je tu smrt, nejsem tu já." (Epikuros)
|
Čelovka váží 115 g, takže je poměrně lehká. Maximální svítivost je 215 lumenů při dosvitu až 110 m. Má stupeň odolnosti IPX4, což znamená stříkající voda ve všech směrech, takže je vhodná i do deště. Drží pouze okolo hlavy jako čelenka a vzadu má plastová poutka na utahování. Díky nim lze čelovku pohodlně dotahovat i povolovat, i když je sundaná nebo nasazená na hlavě. Čelovku lze vyklápět, takže je možné svítit, jak rovně dopředu, tak přímo pod nohy. Jednotlivé stupně drží a samovolně se nemění. Vepředu se nachází 4 prosklené otvory. První je dálkové svícení. Druhý je blízké svícení. Třetí je červené světlo. A čtvrtý je čidlo pro reaktivní svícení.
Čelovka je napájena akumulátorem o kapacitě 1800 mAh, který má garantovaných 300 nabíjecích cyklů. Potom klesá jeho kapacita na 70 %. Jeho nabíjení probíhá pomocí portu micro USB typ B, který v horní části a je krytý zacvakávací gumovou krytkou. Doba plného nabití je asi 4,5 hodiny. Nabíjení probíhá přímo, takže není nutné jeho umístění v čelovce. Lze tedy nabíjet i mimo čelovku. Kromě akumulátoru může být čelovka napájená pomocí pouzdra se 3 AAA bateriemi. V tomto případě ale nefunguje reaktivní svícení a čelovka pracuje pouze v režimu konstantního svícení. Taktéž tyto baterie nelze v pouzdru nabíjet.
Na akumulátoru je na pravé straně dioda znázorňující stav nabití. Zelená, oranžová a červená. Zelená znamená plně nabitý. Naopak červená znamená téměř vybitý. Pokud bliká červeně, signalizuje kritické vybití. Zapnutá čelovka se při nabíjení sama vypne. Při nabíjení nelze čelovku zapnout.
Při nabíjení bliká dioda zeleně. Svítící zelená značí plně nabitý akumulátor. Pokud při nabíjení bliká nebo svítí červeně, značí to chybu nabíjení. Pokud se nabíjí podchlazený akumulátor, začne dioda blikat, až poté co se ohřeje.
Čelovka je kompatibilní i s akumulátory pro čelovku Petzl Reactik +. Bohužel, ale nefunguje správně barevná dioda.
Čelovka má pouze 2 ovládací tlačítka. Horní slouží k zapínání, vypínání a změně intenzity svitu. Boční tlačítko slouží ke změně režimu svícení.
Čelovkou má 2 režimy svícení. Reaktivní svícení, konstantní svícení a červené světlo. Reaktivní a konstantní svícení má ještě síly 3 intenzity.
Jednotlivé intenzity svícení lze dle potřeby naprogramovat na počítači pomocí programu OS by Petzl. Toto nastavení se následně uloží přímo do čelovky.
Odstín bílého světla je denní bílá, která odpovídá barevné teplotě 5500 K - 6500 K. Jedná se chladný odstín světla, který má sice subjektivně vyšší světelný výkon, ale dochází k bílému přesvětlování předmětů, kdy světlo pohlcuje některé detaily.
Tlačítka čelovky nelze uzamknout, takže při přepravě hrozí nechtěné zapnutí a samovolné vybíjení.
Pokud je čelovka zapnutá v režimu reaktivního svícení při dostatečném okolním světle, sama se časem vypne.
Nejvíce používaný režim bude asi reaktivní svícení. Intenzita svícení se bude vhodně a velmi rychle přizpůsobovat okolí, takže nehrozí oslnění při pohledu na hodinky nebo třeba hledání věcí v batohu. Čelovka se v těchto případech ztlumí na minimum. Nejvíce citlivý je tento režim na sněhu nebo obecně ve světlém a lesklém prostředí. Naopak nejhůře pracuje v mlze, při silném sněžení, kdy čelovka téměř pořád svítí na minimum, protože mlhu detekuje jako velmi blízký předmět. Je nutné vzít potaz, že i vydechovaný vzduch se v zimě chová jako mlha nebo pára, na kterou čelovka reaguje snížením svitu. Zajímavě se chová při svícení na černém asfaltu, který téměř neodráží světlo a čelovka tak téměř stále svítí na maximum. Reaktivní svícení je ideální i na běhání po silnici, protože světla z protijedoucích aut způsobí automatické snížení jasu čelovky a nedochází tak k oslňování řidičů. V případě potřebného upozornění na dálková světla stačí pouze na krátký okamžik překrýt prstem čidlo na čelovce a ta se na požadovanou dobu rozsvítí na maximum v daném režimu. A většině řidičů to hned dojde.
Na maximální výkon by čelovka měl vydržet svítit 2,5 hodiny. Naopak na minimální výkon může vydržet až 10 hodin. Pokud při svícení dojde ke kritickému vybití, čelovka se sama přepne do úsporného režimu, kdy při minimálním svitu 25 lumenů může svítit ještě další hodinu. Tento režim ale nelze nijak změnit, dokud se akumulátor nenabije. Lze ji jen vypnout nebo zapnout.
Menší komplikace přináší teploty pod nulou, kdy akumulátor nedokáže dodávat dostatečný proud a klesá tak doba svícení. Čím je akumulátor starší, tím je to znatelnější. Pokud už je akumulátor po životnosti (má za sebou více než 300 nabíjecích cyklů) a teploty se pohybují kolem -10 stupňů, může být doba svícení na maximální výkon pouhých 10 minut.
Také se mi stávalo, že při nízkých teplotách nešla čelovka zapnout. Jen problikla bíle, pak červeně a zapnula se až na třetí zmáčknutí. Při vyšších teplotách se mi to nikdy nestalo.
Protože čelovka nemá žádné zadní červené světlo, připevňuji si tam červenou blikačku z kola. Po čtyřech letech používání jsem přešel k novějšímu modelu Petzl Reactik +.
SiteMap • Dvořák Štěpán 2007 - 2024 |