2022-05-24 10:19:262023-06-20 12:27:24

2022-05-14
Běh 82 km: Křivoklátskem při závodě Rakovnická 60 (2022 - R60+)

zobrazit fotky zpět na seznam

Účast: Dvořák Štěpán, Diviš Petr

Celodenní běh Křivoklátskem s kamarádem při závodě Rakovnická 60 přes hrad Krakovec údolím Berounky zpátky až do Rakovníka.

V pátek třináctého května jsem na pozvání kamaráda Petra přijel do města Rakovník, abychom se společně proběhli po trase závodu Rakovnická 60, která vede západní částí chráněné krajinné oblasti Křivoklátsko. Úmyslně píší po trase závodu, protože ačkoli jsme byli zaregistrováni, nezávodili jsme. Závod jsme pouze využili k celodennímu běhu přírodou s možností se po trase občerstvovat. Z nabízených tratí na R40, R60 a R100 jsme si zvolili tu střední, která měla měřit přes 70 km proto, abychom toho viděli co nejvíce, ale zároveň se stihli vrátit ještě za světla.

Ačkoli start proběhl v sobotu 10 minut po 6. hodině ranní, kvůli delší přípravě jsem s Petrem vyrazil až o půl sedmé. Ve výsledku nám to bylo jedno, protože jsme stejně čas neřešili. Start probíhal z Husova náměstí, kde jsem na jaře 2018 probíhal brzy ráno při svém 666 km dlouhém přeběhu celé České republiky. Hned po vyběhnutí ze města následoval pomalu ale dlouho stoupající úsek po cyklostezce vedoucí po úpatí Pavlíkovských vršků. I když jsme měli od začátku ztrátu 20 minut, už po 2 km jsme začali předbíhat nejpomalejší účastníky. Po 8 km jsme doběhli k první kontrole nacházející se na rozhledně na Senecké hoře. Ačkoli se jedná o pěknou rozhlednu, je úplně zbytečná, protože kvůli rovinaté krajině z ní není nic zajímavého vidět. Petr zapařil na hlasitou hudbu doplňující tuto kontrolu, občerstvili jsme se a pokračovali dál. Po žluté značce jsme seběhli do obce Senec, za kterou jsme překonali nejvyšší bod na trase a po červené značce na druhé straně naopak zamířili dolů. Minuli jsme obce Žďáry, Malinová i Zhoř a dostali se tak do obce Krakovec, kde se nacházela druhá kontrola a zároveň start trasy R40. Zatím jsme za sebou měli 20 km, které ale moc zajímavé nebyly, protože se na trase nenacházelo vůbec nic zajímavého. Nafotil jsem si zříceninu hradu Krakovec, občerstvili jsme se a vyrazili zároveň se závodníky na trase R40 do další části.

Jak byla předchozí část nudná, tak od Krakovce se to výrazně změnilo. Trasa vedla krásný údolím kolem potoka Javornice přes mnoho brodů a lávek s jednou s odbočkou na kopec Čertovec až do obce Zvíkovec, kde byla další kontrola s občerstvovačkou. Trochu jsme si odpočinuli a vydali se po zelené značce přes obec Podmokly k velkým kopcům Křivoklátské vrchoviny. Seběhli jsme dolů do údolí k Jankovskému mlýnu, odbočili na modrou značku a pokračovali po proudu Zbirožského potoka. Zastavili jsme se až pod Skryjským vodopádem u Skryjských jezírek. Kvůli focení jsme tam nakonec strávili asi půl hodiny. Následně nás trasa dovedla do obce Skryje k další kontrole a občerstvovačce. Protože už bylo odpoledne a měli jsme vyhládlo, zkonzumovali jsme, co se dalo.

Na další úsek jsme se mírně odklonili od závodní trasy, abychom se podívali k jedné menší vyhlídce. Poté jsme se vrátili na původní trasu a po červené značce pokračovali přímo po levém břehu řeky Berounka. Tento úsek byl úžasný. Na protějším břehu se totiž nalézají Týřovické skály. Tři skalní štíty vysoko nad hladinou řeky dodávají místu jedinečnou atmosféru. Skoro jsem ani nemohl běžet, jak jsem se stále díval nahoru. Přímo pod skalami jsme se pak ještě zapovídali s jedním domorodcem, který nám o nich pověděl nějaké zajímavosti. Následoval krátký úsek po silnici až k Čertově skále, kde jsme se mimo trať i cestu vyškrábali prudkou strání nahoru. Několik minut jsme si poseděli na vrcholu a obdivovali výhled oběma směry do údolí řeky Berounka. Nakonec jsme se vrátili na trasu, kde nás čekala další kontrola s občerstvovačkou.

Po dlouhém povídání jsme pokračovali stále po červené značce přes obec Nezabudice zpátky dolů k řece, abychom si mohli vystoupat na Nezabudické skály. Tento výstup nebyl součástí naší trasy R60, ale kvůli výhledům jsme udělali výjimku. Po náročném výstupu jsme tak mohli chvíli odpočívat na lavičce s nádherným výhledem do údolí. Tou dobou jsem si vzpomněl, že v roce 2019 jsem tímto údolím běžel závod Pražská stovka 2019. Kromě toho jsem si uvědomil i jednu nepříjemnou věc. Neměl jsem mobil. Poslední vzpomínky na něj jsem měl z Čertovy skály. Od návratu zpět mě zachránil Petr, který zavolal pořadateli nedaleko skály, a ten ho po pár minutách vyzvedl. Se spravenou náladou jsme vystoupali do obce Velká Buková, kde byla u rozhledny další kontrola s občerstvovačkou.

Odpojili jsme se z trasy R100 a zkratkou přes les seběhli do obce Pustověty, kde byla na fotbalovém hřišti poslední kontrola s občerstvovačkou. Po krátké pauze jsme se vydali do posledního úseku. Hned při výběhu z obce mně při manipulaci praskla pravá nožička sportovních brýlí. Po šesti letech tak pravděpodobně dosloužily. Protože jsem v nich ale měl dioptrická skla, běželo se mi dost nepříjemně. Nakonec jsem to vyřešil tak, že jsem si funkční nožičku strčil pod klobouk, aby mně brýle držely na obličeji. Při západu slunce jsme proběhli lesem a vrátili se do Rakovníka. Protože jsme se ale domluvili, že dáme přes 80 km, ještě jsme si trasu natáhli kolem poloviny města. Do cíle jsme se tak dostali po půl desáté v noci s 82 km. Asi hodinu jsme ještě seděli v hospodě u cíle, popíjeli a povídali si se závodníky. Před jedenáctou hodinou jsme už autem zajeli pro můj ztracený mobil k Čertově skále, pomohli s odvozem nějakých věcí i jednoho unaveného závodníka a poté se už vrátili k Petrovi domů.

Tak jsem poprvé dokončil závod, kde jsem vlastně vůbec nezávodil. Využívání občerstvovaček mělo výhodu, že jsme s sebou nemuseli tahat skoro žádné jídlo. Trasa R60 pro nás byla svou délkou ideální, protože jsme ji podle plánu stihli za světla. Horší už to bylo s pestrostí. Prvních 20 km z Rakovníka do obce Krakovec bylo totiž naprosto nudných bez jakýkoliv zajímavých míst. Pokud pro někoho není délka prioritou a chce hlavně hodně vidět, doporučuji zvolit trasu R40, kde se vbíhá přímo do nádherného údolí nebo R100, kde se běží po nejvíce místech. Samotné Křivoklátsko je pak nádherný kraj sám o sobě. Trasa mě naštěstí moc nezmohla, a tak jsem mohlo vyrazit další den běhat do přírodního parku Horní střela.

Garmin Connect | Facebook | Rakovnická 60

nahoru na popis zpět na seznam

1 2 3

Pražská brána ve městě Rakovník Pražská brána ve městě Rakovník
Cyklostezka z Rakovníka k obci Pavlíkov Cyklostezka z Rakovníka k obci Pavlíkov
Rozhledna na Senecké hoře Rozhledna na Senecké hoře
Zástup závodníků na úbočí Senecké hory Zástup závodníků na úbočí Senecké hory
Silnice z obce Senec k rozhledně na Senecké hoře Silnice z obce Senec k rozhledně na Senecké hoře
Silnice z obce Pavlíkov k rozhledně na Senecké hoře Silnice z obce Pavlíkov k rozhledně na Senecké hoře
Rozhledna na Senecké hoře Rozhledna na Senecké hoře
Obec Žďáry Obec Žďáry
Kráva u obce Malinová Kráva u obce Malinová
Zřícenina hradu Krakovec Zřícenina hradu Krakovec
Socha vodníka v obci Krakovec Socha vodníka v obci Krakovec
Zarostlé silniční kolo v obci Krakovec Zarostlé silniční kolo v obci Krakovec
Pomník mistra Jana Husa pod zříceninou hradu Krakovec Pomník mistra Jana Husa pod zříceninou hradu Krakovec
Zřícenina hradu Krakovec Zřícenina hradu Krakovec
Údolí Javornického potoka Údolí Javornického potoka
Řeka Berounka pod obcí Zvíkovec Řeka Berounka pod obcí Zvíkovec
Silniční most přes řeku Berounka pod obcí Zvíkovec Silniční most přes řeku Berounka pod obcí Zvíkovec