2023-02-13 22:00:332023-03-01 19:06:54

2023-02-08
Běh 52 km: Česká Kanada - Východ

zobrazit fotky zpět na seznam

Účast: Dvořák Štěpán, Jurda Pavel, Burešová Žaneta

Celodenní běh s přáteli po východní části České Kanady pokryté zmrzlou vrstvou sněhu.

Letošní zima začala sice velice rychle a silně, ale pak na téměř dva měsíce zmizela. Využil jsem proto krátké příležitosti a uprostřed mrazivého a slunečného týdne vyrazil běhat s Pavlem a Žanetou do České Kanady, kde bylo sněhu tak akorát. Ačkoli ve Žďárských vrších byly ještě lepší sněhové podmínky, předchozí den jsem si přímo na místě ověřil, že v půlmetru zmrzlého sněhu běhat opravdu nejde. Abych přátelům ukázal za denního světla z České Kanady co nejvíce, autem jsme přejeli na severní okraj k rybníku Zvůle. Ačkoli nám po cestě krásně svítilo slunce, přímo v České Kanadě zatím ležela mrznoucí oblačnost. Protože bylo jasné, že cesty budou pod ledem, hned po příjezdu jsme si na boty nasadili řetězové nesmeky. V deset hodin jsme po okraji rybníka Zvůle po červené značce vyrazili nahoru na kopec, kde už se mezi mraky začalo pomalu prodírat slunce.

Nahoře na kopci za obcí Terezín na nás čekal krátký úsek po silnici. Poté jsme opět odbočili do terénu, abychom navštívili žulový balvan Ďáblova prdel. Po naučné stezce kolem kaskády rybníků jsme vystoupali na Havlovu horu (680), kde stojí rozhledna u Jakuba. Očekávaně byla zavřená, tak jsme si aspoň prohlédly okolní lesopark. Tou dobou se oblačnost protrhala, obloha zmodrala a začalo svítit slunce. Přesunuli jsme se na další naučnou stezku, po které jsme přes Filipovy kameny, kopec Skalka a obec Radíkov seběhli dolů do obce Český Rudolec. Navštívili jsme místní obchod, abychom si koupili něco na doplnění sil. Potom jsme kolem zámku vystoupali ke hřbitovu, kde jsme Český Rudolec opustili.

Následoval dlouhý terénní a kvůli neprošlapanému sněhu nejtěžší úsek na trase. Na naučné stezce při náročném stoupání hlubokým sněhem jsme navštívili Schillerův kámen, Graselovu koupelnu, sluj i trojmužnou předovku. Proběhli jsme přes skalní město Stálkov i po hrázi rybníka Horní Šatlava až k archeologickým vykopávkám Pfaffenschlag. Potom následovalo pár kilometrů po červené značce až do Starého Města Pod Landštejnem. A protože na nás přišel hlad, opět jsme si v místním obchodě nakoupili. Přes židovský hřbitov a přírodní koupaliště jsme doběhli k biatlonovému areálu pod hrází Landštejnské přehrady. Byli jsme sice kousek od hradu Landštejn, ale místo přímo k němu, jsme vystoupali na vedlejší kopec, z jehož úbočí jsme měli výhled na hrad krásně nasvícený při západu slunce. Přes obec Pomezí jsme už po západu slunce vystoupali ještě i přímo k hradu. Potom už jsme se vydali na poslední večerní úsek.

Po pár kilometrech, kdy zapadlo slunce, z batohů jsme vyndali čelovky a po červené značce mířili ke Klenovským samotám. Když jsme se dostali na silnici, akorát jsme potkali zapadlý kamion. Proběhli jsme obcí Kaproun, za kterým jsme opět odbočili do lesa, abychom vystoupali na vrchol kopce Vysoký kámen, který je s nadmořskou výškou 738 m nejvyšším vrcholem České Kanady. Protože nahoře nepříjemně foukalo, před návratem jsme se raději dooblékli. Potom už následovalo sbíhání stále po červené značce kolem skalního útvaru Ďáblův chléb až zpátky k rybníku Zvůle. Jakmile jsme se vydali autem domů do Třebíče, přímo před námi na horizontu vyšel měsíc pár dní po úplňku a svítil nám na cestu až do cíle. Doma jsem si ještě večer připravil věci na běžkování, protože další den jsem vyrazil opět do Žďárských vrchů, abych si užil asi poslední letošní svezení.

Garmin Connect | Facebook

nahoru na popis zpět na seznam

1 2 3

Zámek Český Rudolec Zámek Český Rudolec
Věž zámku Český Rudolec Věž zámku Český Rudolec
Výhled na věž zámku Český Rudolec od hřbitova Výhled na věž zámku Český Rudolec od hřbitova
Kaple sv. Kříže na hřbitově Český Rudolec Kaple sv. Kříže na hřbitově Český Rudolec
Psí hřbitov nad obcí Český Rudolec Psí hřbitov nad obcí Český Rudolec
Peníkovský potok Peníkovský potok
Graselova koupelna Graselova koupelna
Schillerův kámen Schillerův kámen
Graselova sluj Graselova sluj
Skála s Graselovou trojmužnou předovkou Skála s Graselovou trojmužnou předovkou
Rybník Horní Šatlava Rybník Horní Šatlava
Archeologické vykopávky Pfaffenschlag Archeologické vykopávky Pfaffenschlag
Zvonice u kostela Nanebevzetí Panny Marie ve Starém Městě pod Landštejnem Zvonice u kostela Nanebevzetí Panny Marie ve Starém Městě pod Landštejnem
Židovský hřbitov Staré Město pod Landštejnem Židovský hřbitov Staré Město pod Landštejnem
Přírodní koupaliště u Starého Města pod Landštejnem Přírodní koupaliště u Starého Města pod Landštejnem
Hráz Landštejnské přehrady Hráz Landštejnské přehrady
Výhled do údolí na Staré Město pod Landštejnem Výhled do údolí na Staré Město pod Landštejnem