2023-02-12 12:43:352023-02-13 00:31:46

2023-02-11
Běh 45 km: Jihlava - Javořice

zobrazit fotky zobrazit videa zpět na seznam

Účast: Dvořák Štěpán, Charvát Lukáš, Spartan Training Group Jihlava

Společný běh v zimním období z krajského města Jihlava přes chatovou osadu Okrouhlík, kopec Špičák, město Třešť, hrad Roštejn, Velký pařezitý rybník, zatopené lomy Čenkov i Řídelov a Míchovu skálu na nejvyšší vrchol Českomoravské vrchoviny, Javořici.

V prosinci po doběhnutí vánočního maratonu z Jihlavy do Třebíče skupina jihlavských běžců Spartan Training Group Jihlava naplánovala další dlouhý běh. Tentokrát na vrchol kopce Javořice, který je s nadmořskou výškou 836,5 m nejvyšším bodem celé Českomoravské vrchoviny. Na jejich pozvánku ke společnému běhu, jsme z Třebíče kladně odpověděli jen já a Lukáš Charvát. Ráno jsme spolu přejeli autobusem do Jihlavy a přeběhli do městské části Pančava, kde už na nás čekali jihlavští běžci. Pořídili jsme společnou fotku a po deváté hodině v celkovém počtu devíti odvážlivců vyrazili.

Po modré značce jsme údolím kolem potoka Jihlávka zamířili do obce Rancířov. Protože dopoledne ještě bylo pod nulou a vše bylo zmrzlé, raději jsem si na zimní boty nasadil řetězové nesmeky, se kterými už mi to na ledové cestě skoro vůbec neklouzalo. Stále po modré značce jsme proběhli přes chatovou oblast Okrouhlík, kde jsme si užili poslední příjemné zimní podmínky. V nadmořské výšce přes 600 metrů bylo totiž vše krásně pokryté ještě zmrzlým sněhem a krásně svítilo slunce. Jakmile jsme ale proběhli obcí Popice, obloha se definitivně zatáhla, začal foukat vítr a teplota vystoupala nad nulu.

Po 16 km jsme bukovým lesem v národní přírodní rezervaci Velký Špičák vystoupali na vrchol kopce Špičák (734). Z celé trasy se jednalo asi o nejzajímavější část, kdy jsme několik kilometrů kličkovali krásně zasněženým lesem nahoru a poté na druhé straně zase dolů. Kolem poledne jsme kolem zámku Třešť seběhli do města Třešť, kde jsme si v obchodě na náměstí dokoupili zásoby a vydali se do druhé poloviny. Abychom zdržení na Špičáku trochu dohnali, následujících pár kilometrů jsme běželi po silnici. Za obcí Čenkov jsme na chvíli odbočili na pole mezi stromy, kde jsme navštívili zatopený a aktuálně zamrzlý lom Čenkov. Vrátili jsme se na silnici, po které jsme přes obec Růžená vystoupali ke hradu Roštejn.

Přestože na vrchol Javořice vede úplně přímá cyklotrasa, díky dobrému času jsme se rozhodli běžet alternativní cestou přes několik zajímavých míst. Navštívili jsme tak Roštejnskou oboru, zatopený lom Řídelov a Velký pařezitý rybník. Tou dobou se počasí ještě zhoršilo, protože začalo trochu mrholit. Sníh už byl nepříjemně mokrý, takže jsem byl rád za nepromokavé ponožky. Zároveň jsem svoje nesmeky půjčil Lukášovi, protože moje zimní boty v měkkém sněhu už držely dostatečně. Poslední odbočka vedla na Míchovu skálu (773) a poté už následoval závěrečný výstup na vrchol kopce Javořice (836,5), kam jsme se dostali přesně ve tři hodiny odpoledne. Protože nahoře kromě televizního vysílače vůbec nic není, pouze jsme pořídili vrcholovou fotku a vydali se na sestup. Po cyklotrase jsme seběhli do obce Mrákotín, kde nám po třech minutách akorát přijel autobus, kterým jsme zamířili zpátky do Třebíče. Nakonec nám to vyšlo lépe než běžcům z Jihlavy, kteří museli čekat asi 20 minut na přestup na jiný autobus do Jihlavy.

Garmin Connect | Facebook

nahoru na popis zobrazit videa zpět na seznam

Start ve městě Jihlava Start ve městě Jihlava
Cesta ze města Jihlava do obce Rancířov Cesta ze města Jihlava do obce Rancířov
Cesta k chatové oblasti Okrouhlík Cesta k chatové oblasti Okrouhlík
Cesta od chatové oblasti Okrouhlík Cesta od chatové oblasti Okrouhlík
Na cestě od chatové oblasti Okrouhlík Na cestě od chatové oblasti Okrouhlík
Cesta k obci Popice Cesta k obci Popice
Vrchol kopce Špičák (734) Vrchol kopce Špičák (734)
Nákup v obchodě na náměstí ve městě Třešť Nákup v obchodě na náměstí ve městě Třešť
Silnice do obce Čenkov Silnice do obce Čenkov
Hráz Velkého pařezitého rybníka Hráz Velkého pařezitého rybníka
Míchova skála Míchova skála
Cesta pod vrcholem kopce Javořice Cesta pod vrcholem kopce Javořice
Vrchol kopce Javořice (836,5) Vrchol kopce Javořice (836,5)
Mapa s trasou Mapa s trasou

Videa: 1x (00:11:55)

Běh 45 km: Jihlava - Javořice

Délka: 00:11:55

nahoru na popis zobrazit fotky zobrazit videa zpět na seznam