2023-07-13 09:19:392023-09-18 09:01:17

2023-07-09
Běh 53 km: Údolí Jihlavy a Oslavy

zobrazit fotky zpět na seznam

Proběhnutí v tropických teplotách kolem Mohelenské přehrady i řeky Jihlava v přírodním parku Střední Pojihlaví a noční návrat údolím proti proudu Oslavy zpátky do Kramolína.

Na konci víkendu, kdy teploty atakovaly třicítku, jsem si vyrazil zaběhat do údolí řeky Jihlava, kde se lze téměř na každém kroku vykoupat, a hlavně je údolí dobře zastíněné stromy. Auto jsem nechal v obci Kramolín a kolem jedné hodiny odpolední vyrazil. Protože jsem věděl, že v tomto teplu budu často pít, výjimečně jsem si nebral pití do batohu, ale do běžeckého pásu, kde se k lahvím snadněji dostává. Hned na začátku jsem vystoupal na vrchol Zeleného kopce (491), kde stojí 25 m vysoká rozhledna Babylon. Od ní jsem seběhl naopak úplně dolů k Mohelenské přehradě, která slouží jako vyrovnávací nádrž pro vrchní přehradu Dalešickou a také jako zdroj chladící vody pro Jadernou elektrárnu Dukovany, která stojí přímo nad přehradou. Po rozpáleném poli jsem potom přeběhl k obci Mohelno, u které se rozkládá národní přírodní rezervace Mohelenská hadcová step. Protože na stepi nerostou téměř žádné stromy a vůbec nefoukal vítr, bylo tam vedro k padnutí.

Seběhl jsem do údolí k řece Jihlava a pokračoval po červené značce ve směru jejího toku. Přesně ve tři hodiny odpoledne jsem přiběhl k veřejnému tábořišti Mohelno, kde akorát otevírali stánek. To bylo velké štěstí. Kdybych tam byl o něco dříve, nemohl bych si tak nakoupit pití. O pár kilometrů dále jsem se vykoupal pod splavem v nádherně čisté a chladné vodě. Voda v řece Jihlava v přírodním parku Střední Pojihlaví patří celoročně k těm nejkvalitnějším, protože o něco výše vytéká ze dna Dalešické a Mohelenské přehrady. Po červené značce jsem vystoupal na úbočí údolí, kde jsem postupně navštívil skalní vyhlídky Na Babách, Velká skála a Velký Kačer. Před 17. hodinou jsem seběhl zpátky k řece, kde jsem navštívil restauraci Pod Templštýnem, abych se občerstvil a doplnil pití v lahvích. Chtěl jsem ještě navštívit zříceninu hradu Templštejn, ale protože jsem tušil, že bych v noci nestíhal, udělal jsem výjimku a pokračoval dál kolem Jihlavy.

Vystoupal jsem do přírodní památky Pustý mlýn, kde jsem po cestě navštívil několik skalních vyhlídek. Když jsem se vrátil dolů, opět jsem se vykoupal v řece. Po pár kilometrech jsem opustil údolí Jihlavy a vystoupal do obce Biskoupky, abych si zkrátil cestu do vedlejšího údolí řeky Oslava. Nahoře na poli jsem přeběhl kus po silnici a v obci Nová Ves odbočil opět dolů. Po nějaké době už jsem probíhal po žluté značce vedoucí kolem břehu Oslavy. Když jsem o něco později dorazil do města Oslavany, navštívil jsem vyhlídkovou věž na pravěkém hradišti Náporky. Hned potom jsem zamířil za kamarádem Petrem, který sem přijel z Rakovníka. Protože u nich akorát skončila oslava, dostal jsem možnost vyluxovat zbytky. To se náramně hodilo, protože už jsem začínal mít hlad. Doplnil jsem si pití a v osm večer tentokrát už společně s Petrem vyrazil na zpáteční cestu.

První kilometry do kopce jsme jen šli, protože s plným břichem jsem se nemohl rozeběhnout. Jakmile ale cesta začala klesat, nohy už se rozeběhly. Při západu slunce jsme po zelené značce vystoupali do obce Čučice, za kterou jsme pokračovali k vyhlídce Panorama. Tam jsem se s Petrem rozloučil, protože vyrazil zpátky do Oslavan. Já jsem vytáhl čelovku, odbočil na červenou značku a pokračoval po své cestě. Bohužel už mi to moc neběželo, protože mě začalo bolet pravé tříslo. Po pár kilometrech jsem se dostal na skalní hřeben, na jehož vrcholu se nachází zřícenina hradu Levnov (Ketkovický hrad). Vypnul jsem čelovku, posadil se na rozehřátý kámen a chvíli se kochal noční krajinou. Nakonec jsem sešel po skále dolů přímo k soutoku řek Oslava a Chvojnice. Vydrápal jsem se na protější stranu údolí a po modré značce zamířil do obce Mohelno. Ačkoli polní cesta byla rovinatá, běžet už mi téměř vůbec nešlo. Posledních více než deset kilometrů jsem proto absolvoval takovým pomalejším klusem s mírným nástupem ospalosti. I kvůli tomu jsem se zpátky k autu do obce Kramolín dostal až v půl jedné v noci. Při následné cestě domů jsem pak nepříjemně cítil nohy, což mi jednoznačně potvrdilo, že jsem se unavil až příliš.

Garmin Connect | Facebook

nahoru na popis zpět na seznam

1 2

Rozhledna Babylon na vrcholu kopce Zelený kopec (491) Rozhledna Babylon na vrcholu kopce Zelený kopec (491)
Panoramatický výhled na Mohelenskou přehradu Panoramatický výhled na Mohelenskou přehradu
Výhled na chladící věže jaderné elektrárny Dukovany a čerpací stanici Jihlava na vodní nádrži Mohelno Výhled na chladící věže jaderné elektrárny Dukovany a čerpací stanici Jihlava na vodní nádrži Mohelno
Boží muka sv. Antoníčka nad obcí Mohelno Boží muka sv. Antoníčka nad obcí Mohelno
Výhled na Jadernou elektrárnu Dukovany z národní přírodní rezervace Mohelenská hadcová step Výhled na Jadernou elektrárnu Dukovany z národní přírodní rezervace Mohelenská hadcová step
Kříž v národní přírodní rezervaci Mohelenská hadcová step Kříž v národní přírodní rezervaci Mohelenská hadcová step
Výhled na Jadernou elektrárnu Dukovany a vodní nádrž Mohelno z národní přírodní rezervace Mohelenská hadcová step Výhled na Jadernou elektrárnu Dukovany a vodní nádrž Mohelno z národní přírodní rezervace Mohelenská hadcová step
Malá jeskyně v národní přírodní rezervaci Mohelenská hadcová step Malá jeskyně v národní přírodní rezervaci Mohelenská hadcová step
Řeka Jihlava Řeka Jihlava
Chlazení v řece Jihlava Chlazení v řece Jihlava
Výhled do údolí řeky Jihlava ze skalní vyhlídky Na Babách Výhled do údolí řeky Jihlava ze skalní vyhlídky Na Babách
Výhled do údolí řeky Jihlava ze skalní vyhlídky Velká skála Výhled do údolí řeky Jihlava ze skalní vyhlídky Velká skála
Panoramatický výhled do údolí řeky Jihlava ze skalní vyhlídky Velká skála Panoramatický výhled do údolí řeky Jihlava ze skalní vyhlídky Velká skála