0 komentářůroBOT
2023-09-13 15:12:172023-09-30 10:26:28

2023-09-02
Turistika 40 km: Okolo Vranovské přehrady

zobrazit fotky zpět na seznam

Účast: Dvořák Štěpán, Organizátoři závodu Stovka Podyjím

Obejití části Vranovské přehrady mezi hrází u Vranova nad Dyjí a Bítovem jako součást značení trasy dálkového pochodu a závodu Stovka Podyjím 2023.

Na konci léta 2020 jsem při jednom běhu u Vranovské přehrady potkal pořadatele závodu Stovka Podyjím. Od té doby spolu každoročně před závodem komunikujeme a díky svým znalostem Podyjí doporučuji různé změny trasy po zajímavějších cestách. Letos jsem dostal pozvání, jestli se nechci zúčastnit značení trasy, při kterém bych skupinu pořadatelů i závodníků provedl kolem břehu Vranovské přehrady, po jejímž pravém břehu vede část závodu. Pozvání jsem přijal a v sobotu týden před závodem jsem se s celou skupinou setkal ráno po deváté hodině v obci Onšov, která leží kousek od přehrady.

První zastávku jsme měli po prvním kilometru na skalní vyhlídce Claryho kříž. Z okraje skály je krásný výhled na Vranovskou přehradu a její hráz, ze které vytéká řeka Dyje směřující do Vranova nad Dyjí. Zkratkou po neznačené cestě jsme sešli dolů přímo k hrázi, po které jsme se dostali na druhý břeh. Krátce jsme navštívili skálu přímo nad hrází a poté již zamířili proti proudu. Prvních pár kilometrů bylo nezáživných, protože cesta vedla částečně po silnici a pak lesem, kde nebylo nic vidět. Jakmile jsme se ale dostali do Lančovské zátoky, krajina se změnila. Cesta vedla přímo kolem břehu, který byl lemován nekonečným množstvím rekreačních chat. Po několika kilometrech jsme tak došli do první zatáčky, kdy se na protějším břehu nachází čerpací stanice a Eduardova skála v přírodní památce Orlí hnízdo. Tím skončila první část kolem břehu, protože následující úsek je neprůchozí.

Vystoupali jsme nad les a kousek pokračovali po poli. Poté jsme se opět vrátili k přehradě, kde už se dalo jít. Mezi chatami se zde nachází studánka U Čermáka, kde jsme se občerstvili a doplnili pití na další cestu. Následující kilometr jsme opět kličkovali mezi chatami přímo kolem břehu. V těchto místech se na protějším břehu nachází přírodní památka Petrovy skály, takže bylo na co se dívat. Na úbočí Spáleného kopce jsme navštívili poslední skalní vyhlídky a opět zamířili nahoru na pole, protože následujících několik kilometrů je kolem vody neprůchozích. Při výšlapu nahoru jsme uprostřed lesa narazili na technoparty, jejíž monotónní "ducání" bylo slyšet široko daleko. V noci dokonce až do 20 km vzdáleného Znojma. Kousek od obce Lančov jsme se dostali na silnici, po které jsme několik kilometrů šlapali až ke zřícenině hradu Cornštejn, kolem které jsem probíhal o týden dříve. Zde jsme se rozdělili na dvě části. První skupina šla značit závodní trasu směrem k Výří skále na poloostrov Hradiště a druhá skupina, kde jsem byl já, šla směrem k obci Bítov. Užili jsme si krásný výhled na přehradu od předsunuté bašty a kolem zříceniny sestoupili dolů na silnici, abychom se po bítovském mostě dostali na druhý břeh. Navštívili jsme skalní vyhlídku Čertice nad Bítovskou zátokou a poté již zamířili do Bítova. Přímo na návsi jsme se posadili do restaurace a dali si opožděný oběd. Když po hodině přišla první skupina, vyrazili jsme na závěrečný úsek zpátky do Onšova.

Po žluté značce jsme zamířili k obci Chvalatice. Kousek za zříceninou rotundy Heinrichsruhe jsme na otočku odbočili k hradišti Chvalatice, odkud je výhled na celý poloostrov Babka, který jsme před tím z druhého břehu neviděli. Prošli jsme obcí Chvalatice až dolů do Chvalatické zátoky. Tam jsme se opět rozdělili. Jedna část pokračovala po žluté značce, kde značila závodní trať a já s ostatními jsem pokračoval kolem břehu. Čekal nás prudký výstup nahoru, kde jsme se dostali do přírodní památky Petrovy skály, na kterou jsme se o pár hodin dříve dívali z druhé strany. V jednom místě se zde nachází špičatá, převislá skála, ze které je nádherný výhled na přehradu. Následně jsme skrz les mimo cesty traverzovali až do přírodní památky Orlí hnízdo, kde jsme se zastavili na Eduardově skále přímo nad čerpací stanicí. Tou dobou akorát zapadlo slunce, takže přišla na řadu čelovka. Následujících pár kilometrů jsme stejně jako na začátku kličkovali mezi chatami kolem břehu. Už za tmy jsme prošli přes Vranovskou pláž i visutou lávku přes Švýcarskou zátoku, abychom se opět kolem skalní vyhlídky Claryho kříž vrátili do obce Onšov, kde jsme měli zaparkovaná auta. Výjimečně jsem nejel domů do Třebíče, ale s ostatními jsem přespal na chatě, abych jim následující den pomohl označit ještě část závodní trasy přes národní park Podyjí.

Garmin Connect | Facebook

nahoru na popis zpět na seznam

1 2 3

Skalní vyhlídka Claryho kříž Skalní vyhlídka Claryho kříž
Výhled do údolí řeky Dyje na Vranov nad Dyjí ze skalní vyhlídky Claryho kříž Výhled do údolí řeky Dyje na Vranov nad Dyjí ze skalní vyhlídky Claryho kříž
Panoramatický výhled do údolí řeky Dyje na Vranov nad Dyjí a hráz Vranovské přehrady ze skalní vyhlídky Claryho kříž Panoramatický výhled do údolí řeky Dyje na Vranov nad Dyjí a hráz Vranovské přehrady ze skalní vyhlídky Claryho kříž
Výhled na zámek Vranov nad Dyjí ze skalní vyhlídky Claryho kříž Výhled na zámek Vranov nad Dyjí ze skalní vyhlídky Claryho kříž
Parník u Vranovské pláže Parník u Vranovské pláže
Hráz Vranovské přehrady Hráz Vranovské přehrady
Parník na Vranovské přehradě Parník na Vranovské přehradě
Výhled na zámek Vranov nad Dyjí z úbočí Ptačího vrchu nad hřbitovem Vranov nad Dyjí Výhled na zámek Vranov nad Dyjí z úbočí Ptačího vrchu nad hřbitovem Vranov nad Dyjí
Vranovská přehrada přes Lančovskou zátokou Vranovská přehrada přes Lančovskou zátokou
Lančovská zátoka na Vranovské přehradě Lančovská zátoka na Vranovské přehradě
Veverka v Lančovské zátoce na Vranovské přehradě Veverka v Lančovské zátoce na Vranovské přehradě
Výhled na visutou lávku přes Švýcarskou zátoku z Lančovské zátoky na Vranovské přehradě Výhled na visutou lávku přes Švýcarskou zátoku z Lančovské zátoky na Vranovské přehradě
Vranovská přehrada Vranovská přehrada
Vranovská přehrada před Lančovskou zátokou Vranovská přehrada před Lančovskou zátokou