2024-01-23 18:50:532024-04-10 09:42:50

2024-01-20
Běh 44 km: Vranovská přehrada - Bílý kříž

zobrazit fotky zpět na seznam

Proběhnutí kolem břehu i po zamrzlé Vranovské přehradě od Bítova přes Podhradí nad Dyjí až do přírodní rezervace Bílý kříž a večerní návrat zpátky do Zblovic.

Dopoledne jsem přejel autem do obce Zblovice, kde jsem zaparkoval. Nejprve jsem seběhl do údolí řeky Želetavka, kde podle okolní vrstvy sněhu a zamrzlé vodní hladiny neměla předchozí obleva žádný účinek. Následně jsem vystoupal k hradu Bítov, odkud jsem měl první výhled na zamrzlou Vranovskou přehradu. Kolem rozhledny Rumburak jsem přeběhl k Bítovské zátoce, kde jsem postupně navštívil skalní vyhlídky Hvězdička a Čertice. Protože jsem dole zahlédl bruslaře, hned mě napadlo, že by nebylo špatné si sem zajet zabruslit. Trošku mě jen znejistila stále tekoucí vodní hladina pod Bítovským mostem.

Po prudké stráni jsem vystoupal k předsunuté baště, od které jsem následně seběhl kolem hradu Cornštejn až k Výří skále, ze které jsem měl výhled nejen na rekreační oblast Chmelnice, ale i na bruslaře, kteří mě nepřímo přesvědčili, že tu bruslit opravdu lze. Za Vysočanským mostem jsem vystoupal na protější stráň, abych si užil další výhledy na přehradu. Když jsem seběhl dolů k Chmelnici, místo nahoru do obce Oslnovice jsem pokračoval dál kolem břehu, abych zkontroloval kvalitu ledu na případné bruslení.

Vysoko nad břehem jsem mimo cesty traverzoval lesem až k rekreační oblasti Farářka. Abych se dostal k vodě, úplně poprvé jsem se proběhl mezi chatami, kde jsem ještě nikdy nebyl. Když jsem potom na vodě uviděl stopy od bruslí, rozhodl jsem se dál pokračovat rovnou po ledu. Protože ale touto dobou slunce mizelo za horizontem a ochlazovalo se, led začínal hlasitě praskat. Po ledu jsem vydržel jít asi 2 km. Pak už jsem byl z toho praskání psychicky tak unavený, že jsem raději led opustil. Od rekreační oblasti Penkýřky jsem tak pokračoval po cestě přímo kolem řeky. Už po západu slunce jsem proběhl obcí Podhradí nad Dyjí, za kterou jsem to pro urychlení vzal pár kilometrů po silnici. Když už se začalo výrazně stmívat, vystoupal jsem na Grázlovu vyhlídku v přírodní rezervaci Bílý kříž. Po krátkém kochání jsem se přioblékl, nasadil čelovku a vyrazil na zpáteční cestu.

Po Graselově naučné stezce jsem doběhl do obce Uherčice, kde jsem výjimečně vynechal zámecký park a místo něj zamířil přes les do Oslnovic. Pak jsem musel překonat opět kousek silničního úseku, abych se dostal na zelenou značku, která mě dovedla k Peksovu mlýnu na řece Želetavka. Dole v údolí byla pěkná zima, takže jsem byl rád, že jsem rychle zase vystoupal nahoru. Po doběhnutí do Zblovic jsem sedl do auta a vyrazil zpátky domů. Následující den jsem se ovšem vrátil i s kamarádem a půl dne jsme pak úplně poprvé bruslili na zamrzlé Vranovské přehradě.

Garmin Connect | Facebook

nahoru na popis zpět na seznam

1 2

Dřevěná socha v obci Zblovice Dřevěná socha v obci Zblovice
Boží muka na cestě od obec Zblovice do údolí řeky Želetavka Boží muka na cestě od obec Zblovice do údolí řeky Želetavka
Hausbót na břehu jako chata v údolí řeky Želetavka Hausbót na břehu jako chata v údolí řeky Želetavka
Údolí řeky Želetavka pod hradem Bítov Údolí řeky Želetavka pod hradem Bítov
Výhled na hrad Bítov od turistického přístřešku Hradní studánka Výhled na hrad Bítov od turistického přístřešku Hradní studánka
Hrad Bítov Hrad Bítov
Výhled na soutok Vranovské přehrady a řeky Želetavka pod Vysočanským mostem od hradu Bítov Výhled na soutok Vranovské přehrady a řeky Želetavka pod Vysočanským mostem od hradu Bítov
Restaurace, penzion a rozhledna Rumburak Restaurace, penzion a rozhledna Rumburak
Socha Rumburaka Socha Rumburaka
Rozhledna Rumburak Rozhledna Rumburak
Panoramatický výhled na Bítovskou zátoku ze skalní vyhlídky Hvězdička Panoramatický výhled na Bítovskou zátoku ze skalní vyhlídky Hvězdička
Panoramatický výhled na Bítovskou zátoku ze skalní vyhlídky Čertice Panoramatický výhled na Bítovskou zátoku ze skalní vyhlídky Čertice
Výhled na částečně zamrzlou Vranovskou přehradu u Bítovské zátoky Výhled na částečně zamrzlou Vranovskou přehradu u Bítovské zátoky
Předsunutá bašta hrady Cornštejn Předsunutá bašta hrady Cornštejn
Výhled Bítovskou zátoku na Vranovské přehradě od předsunuté bašty hradu Cornštejn Výhled Bítovskou zátoku na Vranovské přehradě od předsunuté bašty hradu Cornštejn
Výhled na zříceninu hradu Cornštejn od předsunuté bašty Výhled na zříceninu hradu Cornštejn od předsunuté bašty
Panoramatický výhled na rekreační oblast Chmelnice na Vranovské přehradě od zříceniny hradu Cornštejn Panoramatický výhled na rekreační oblast Chmelnice na Vranovské přehradě od zříceniny hradu Cornštejn
Výhled na zříceninu hradu Cornštejn a rekreační oblast Chmelnice na Vranovské přehradě z Výří skály Výhled na zříceninu hradu Cornštejn a rekreační oblast Chmelnice na Vranovské přehradě z Výří skály