2023-03-06 20:54:502023-03-25 20:01:45

2023-03-03
Běh 50 km: Údolí Oslavy, Jihlavy a Chvojnice

zobrazit fotky zpět na seznam

Proběhnutí údolím kolem řeky Oslava až do dalšího údolí řeky Jihlava a večerní návrat údolím kolem řeky Chvojnice zpátky do Náměště nad Oslavou.

Ráno se mi ozval kamarád, že dorazil na chatu u Dalešické přehrady, jestli bych si proto nešel po obědě zaběhat. Aby mně to časově dobře vyšlo, naplánoval jsem si výběh z Náměště nad Oslavou. Kolem vodní nádrže Vicenický žleb jsem přeběhl do obce Zňátky, která byla celá rozkopaná. Ale opravdu kompletně. Všechny domy měly výkopy úplně kolem dokola, takže jsem byl rád, že jsem se vůbec dostal na druhou stranu. Po zelené značce jsem vběhl do národní přírodní rezervace Divoká Oslava, kde mě hned na začátku přivítala totálně rozježděná cesta od těžby dřeva. Asi po 2 km, kdy jsem se kolem Zňáteckýho potoka dostal k řece Oslava naproti rekreačnímu středisku U Vlasáka, jsem uviděl důvod. Celý les sežraný kůrovcem byl pokácen a kdysi krásná lesní cestička jen pro pěší byla úplně rozježděná od strojů.

Přeběhl jsem přes Čertův most a vystoupal k vyhlídce U Glorietu. Po zimě bylo vše ještě šedé a k tomu byl silný opar, takže výhled nestál vůbec za nic. Při probíhání nad skálou Jinošovnice jsem přímo na cestě potkal mrtvou srnku s prokousnutým hrdlem. Prvně jsem si myslel, že ji zakousla nějaká šelma. Jenže o pár dní později jsem se dozvěděl, že za to mohli o týden dříve cyklisté. Ti jeli místy, kde se na kole nesmí, srnku vyděsili a ta narazila do stromu a zemřela. Až poté ji něco ohryzalo. Překonal jsem potoky Cihelna i Kotlík a vystoupal k loveckému zámečku Vlčí kopec. Odbočil jsem na modrou značku, čímž jsem opustil údolí řeky Oslava.

Po pár kilometrech jsem se dostal pod Zelený kopec, kde jsem se potkal s kamarádem Filipem, který přiběhl z nedaleké obce Kramolín. Společně jsme vystoupali k rozhledně Babylon, od které jsme následně seběhli naopak úplně dolů k vodní nádrži Mohelno. Po navštívení několika vyhlídek jsme se na chvíli vrátili na modrou značku, abychom se dostali k hrázi přehrady. Přímo kolem řeky Jihlava jsme po červené značce přeběhli pod národní přírodní rezervací Mohelenská hadcová step až k Mohelenskému mlýnu, kde jsme se rozloučili. Filip zamířil kolem obce Mohelno zpátky do Kramolína a já jsem naopak pokračoval stále rovně kolem řeky. Po několika kilometrech jsem přiběhl na skalní vyhlídku Na Babách, za kterou následovala vyhlídka Velká skála. Protože akorát zapadalo slunce, měl jsem vše krásně zbarvené do červena. Odbočil jsem z turistické cesty a přes Biskoupský kopec seběhl do obce Senorady. Protože se stmívalo, raději jsem si nasadil čelovku.

Pokračoval jsem dolů k Senoradskému mlýnu, který se nachází přímo u soutoku řek Oslava a Chvojnice. A právě údolím kolem Chvojnice po modré značce mě čekalo náročných 10 km. Údolí je zde úzké a cesta mnohokrát překračuje řeku. K tomu bylo všude bahno a já už byl po předchozím dni docela unavený. Kolem osmé hodiny jsem se dostal do obce Kralice nad Oslavou. Protože mi byla zima, zavolal jsem kamarádovi, že se k němu na chvíli zastavím, abych se oblékl v teple. Nakonec mi dal i něco na občerstvení a povídali jsme si více než půl hodiny. Zpátky do Náměště nad Oslavou jsem se tak vrátil až po deváté hodině večerní, kdy mě čekala už jen jízda domů do Třebíče. Na další den předpověď ukazovala příchod oblačnosti, takže jsem se těšil, že si po náročných dnech odpočinu. Bohužel marně.

Garmin Connect | Facebook

nahoru na popis zpět na seznam

1 2

Výhled na zámek Náměšť nad Oslavou Výhled na zámek Náměšť nad Oslavou
Panoramatický výhled na vodní nádrž Vicenický žleb Panoramatický výhled na vodní nádrž Vicenický žleb
Altánek nad vodní nádrží Vicenický žleb Altánek nad vodní nádrží Vicenický žleb
Výhled na část města Náměšť nad Oslavou od altánku nad vodní nádrží Vicenický žleb Výhled na část města Náměšť nad Oslavou od altánku nad vodní nádrží Vicenický žleb
Vodní nádrž Vicenický žleb Vodní nádrž Vicenický žleb
Výhled na část města Náměšť nad Oslavou Výhled na část města Náměšť nad Oslavou
Výhled severním směrem na zámek Náměšť nad Oslavou Výhled severním směrem na zámek Náměšť nad Oslavou
Vykácený les v národní přírodní rezervaci Divoká Oslava Vykácený les v národní přírodní rezervaci Divoká Oslava
Přístřešek nad Zňáteckým potokem v národní přírodní rezervaci Divoká Oslava Přístřešek nad Zňáteckým potokem v národní přírodní rezervaci Divoká Oslava
Vodopád Na Sedleckém potoce Vodopád Na Sedleckém potoce
Čertův most přes Sedlecký potok přes ústím do řeky Oslava Čertův most přes Sedlecký potok přes ústím do řeky Oslava
Smírčí kámen Smírčí kámen
Panoramatický výhled na meandr řeky Oslava z vyhlídkového místa U Glorietu Panoramatický výhled na meandr řeky Oslava z vyhlídkového místa U Glorietu
Pomník lesníkům u Glorietu Pomník lesníkům u Glorietu
Novogotický altán Gloriet nad údolím řeky Oslava Novogotický altán Gloriet nad údolím řeky Oslava
Panoramatický výhled na meandr řeky Oslava z vrcholu skály Jinošovnice Panoramatický výhled na meandr řeky Oslava z vrcholu skály Jinošovnice
Výhled na meandr řeky Oslava z vrcholu skály Jinošovnice Výhled na meandr řeky Oslava z vrcholu skály Jinošovnice
Uhynulá srnka po nárazu do stromu po vyplašení cyklisty Uhynulá srnka po nárazu do stromu po vyplašení cyklisty
Lovecký zámeček Vlčí kopec Lovecký zámeček Vlčí kopec
Rozhledna Babylon na vrcholu kopce Zelený kopec (491) Rozhledna Babylon na vrcholu kopce Zelený kopec (491)