Rope Jumping Kienova houpačka Slaňování Slackline Klusking Volné Potápění Běhání | ||||
Off-limits.cz Extrémní sporty plné adrenalinu Věř si a dokážeš vše! |
||||
"Smrti se nebojím - Když jsem tu já, není tu smrt, když je tu smrt, nejsem tu já." (Epikuros)
|
Od roku 2023 je na trhu i vylepšený model Petzl Swift RL 2023, který se liší jen v několika parametrech. Změny jsou tak drobné, že rozdíl mezi nimi není na první pohled téměř ani vidět. Nejedná se tedy o zcela nový model, ale o pouhé vylepšení předchozího. To je poznat i v obchodech, kde tento nový model zcela nahrazuje starší. Kvůli tomu bych doporučoval být při nákupu opatrný, protože některé obchody můžou papírově nabízet novější model, ale ve skutečnosti prodávat model starší.
Aby to bylo ještě složitější, tak existuje i verze Petzl Swift RL Pro, která vychází z původního modelu Petzl Swift RL a liší se pravděpodobně jen v použitém hlavovém popruhu.
Čelovka váží pouhých 100 g. Maximální svítivost je 900 lumenů při dosvitu až 150 m. Má stupeň odolnosti IPX4, což znamená stříkající voda ve všech směrech, takže je vhodná i do deště. Drží pouze okolo hlavy jako čelenka a vzadu má plastová poutka na utahování. Díky nim lze čelovku pohodlně dotahovat i povolovat, i když je sundaná nebo nasazená na hlavě. Celý popruh kolem hlavy je prošitý dvěma vodorovnými reflexními nitěmi. Čelovku lze vyklápět, takže je možné svítit, jak rovně dopředu, tak přímo pod nohy nebo dokonce nahoru. Jednotlivé stupně drží a samovolně se nemění. Vepředu se nachází 3 prosklené otvory. První je dálkové svícení. Druhý je blízké svícení. A třetí je čidlo pro reaktivní svícení.
Čelovka je napájena akumulátorem o kapacitě 2350 mAh, který má garantovaných 300 nabíjecích cyklů. Potom klesá jeho kapacita na 70 %. Jeho nabíjení probíhá pomocí portu micro USB typ B v dolní části. Port je stále otevřený, protože nemá krytku. Při nabíjení svítí nabíjecí UBS port červeně. Doba plného nabití je asi 6 hodin. Nabíjení probíhá přímo, takže není nutné jeho umístění v čelovce. Lze tedy nabíjet i mimo čelovku. Bohužel ale výměna akumulátoru je dost složitá. Je potřeba vyklonit malou a tuhou západku, aby se akumulátor odblokoval. Provést to v rukavicích nebo zmrzlých prstech je téměř nereálné. Akumulátor lze používat pouze v této čelovce. S jiným výrobkem není kompatibilní.
Po plném nabití se barva změní na zelenou. Na akumulátoru není žádná dioda znázorňující stav nabití. Stav nabití lze zjistit až při jeho vložení do čelovky, na které se v přední části nachází 5 diod znázorňujících kapacitu po 20 %. Tyto diody se rozsvítí na pár vteřin pouze při zapnutí a vypnutí čelovky. Pro zjištění zbývající kapacity je tedy vždy potřeba vypnutou čelovku zapnout nebo zapnutou čelovku vypnout. Zapnutá čelovka se při nabíjení sama vypne. Při nabíjení nelze čelovku zapnout.
Čelovka má pouze jediné ovládací tlačítko. Jeho posunutí lze tlačítko zamknout proti nechtěnému zmáčknutí. Lze ho zamknout při zapnuté i vypnuté čelovce. Stiskem se přepínají 3 intenzity svícení od nejslabšího po nejsilnější a následným čtvrtým stiskem se čelovka vypne. Dlouhým stiskem se v jakémkoli režimu přepíná reaktivní a konstantní svícení. Pro vypnutí čelovky je tedy vždy nutné se proklikat až na konec. Moc inteligentně to tedy vyřešeno není. Dlouhý stisk u starších modelů byl lepší.
Kužel světla není ostře ohraničený a plynule slábne k jeho okraji. Odstín bílého světla je denní bílá, která odpovídá barevné teplotě 5500 K - 6500 K. Jedná se chladný odstín světla, který má sice subjektivně vyšší světelný výkon, ale dochází k bílému přesvětlování předmětů, kdy světlo pohlcuje některé detaily. Čelovkou má 2 režimy svícení. Reaktivní svícení a konstantní svícení, které mají každé ještě síly 3 intenzity. Červené světlo čelovka nemá.
Nejvíce používaný režim bude asi reaktivní svícení. Intenzita svícení se bude vhodně a velmi rychle přizpůsobovat okolí, takže nehrozí oslnění při pohledu na hodinky nebo třeba hledání věcí v batohu. Čelovka se v těchto případech ztlumí na minimum. Nejvíce citlivý je tento režim na sněhu nebo obecně ve světlém a lesklém prostředí. Naopak nejhůře pracuje v mlze, při silném sněžení, kdy čelovka téměř pořád svítí na minimum, protože mlhu detekuje jako velmi blízký předmět. Je nutné vzít potaz, že i vydechovaný vzduch se v zimě chová jako mlha nebo pára, na kterou čelovka reaguje snížením svitu. Zajímavě se chová při svícení na černém asfaltu, který téměř neodráží světlo a čelovka tak téměř stále svítí na maximum. Reaktivní svícení je ideální i na běhání po silnici, protože světla z protijedoucích aut způsobí automatické snížení jasu čelovky a nedochází tak k oslňování řidičů. V případě potřebného upozornění na dálková světla stačí pouze na krátký okamžik překrýt prstem čidlo na čelovce a ta se na požadovanou dobu rozsvítí na maximum v daném režimu. A většině řidičů to hned dojde.
Na maximální výkon by čelovka měl vydržet svítit 2 hodiny. Naopak na minimální výkon může vydržet až 100 hodin. Pokud při svícení dojde ke kritickému vybití, čelovka v krátkém intervalu 3x rychle zabliká, a poté se sama přepne do úsporného režimu, kdy při minimálním svitu 10 - 15 lumenů může svítit ještě další 2 hodiny. Tento režim ale nelze nijak změnit, dokud se akumulátor nenabije. Lze ji jen vypnout nebo zapnout. Úsporný režim je signalizován blikáním posledního pátého dílku ukazujícího nabití akumulátoru.
Čelovka by měla podle popisu fungovat i při nízkých teplotách. Bohužel po několik zimních bězích musím konstatovat, že je to velmi špatné. Jakmile se teploty přiblíží k nule nebo dokonce začne mrznout, tak se její svítivost rapidně sníží a zároveň poklesne i výdrž akumulátoru. A tím myslím opravdu o hodně. Odhadem tak 4x až 5x. Když jsem ji zapnul po plném nabití přesně při nulové teplotě, vydržela svítit na maximální reaktivní výkon přibližně půl hodiny, což je 4x méně, než je v popisu, a to ještě s velmi sníženou svítivostí. Další problém je při nízkých teplotách s jejím zapnutím. Když je zapnutá, tak se sama zahřívá a vše funguje. Jakmile se ale vypne, tak po několika minutách prochladne a je problém. Při pokusu o její zapnutí jen problikne. A to se několikrát opakuje. Většinou se mi ji podaří zapnout až na pátý pokus. Na chvíli se rozsvítí na požadovanou svítivost, která se ale stejně okamžitě sníží. Stejnou chybou trpěl i o dvě generace starší model Petzl Tikka RXP.
Již při objednávání čelovky jsem si všiml jedné zvláštní hodnoty. A to, že při maximálním reaktivním svícení je doba svítivosti uvedena jako 2 - 0,5 hodiny. Po prohlédnutí manuálu mně bylo vše jasné. Správná hodnota je 2 - 30 hodin. Bohužel naprostá většina obchodů včetně oficiálního tuto zvláštní hodnotu interpretovala po svém nebo opsala chybně od ostatních jako 0,5 - 2 hodiny (30 minut - 2 hodiny). Věnoval jsem tedy trochu svého času a několika obchodům rozeslal informační e-mail o chybné hodnotě. Vím, že minimálně oficiální obchod tento údaj opravil na správnou hodnotu. U většiny obchodů ovšem hodnota zůstala uvedena chybně.
Protože čelovka nemá žádné zadní červené světlo, připevňuji si tam červenou blikačku z kola. K této čelovce jsem přešel po více než dvou letech používání staršího modelu Petzl Reactik +. Po dalším necelém roce jsem dostal na testování čelovku Fenix HM61R Amber. Protože se jednalo o odolnější model, který vydrží i potopení do vody, tuto starší čelovku Petzl jsem si omylem zničil vodou při společném čištění v umyvadle. U čelovky Fenix HM61R Amber jsem poté už zůstal.
SiteMap • Dvořák Štěpán 2007 - 2024 |